Ashtanga Yoga “Short Form”

Ashta= acht Anga=ledematen Yoga=verbinding

“De acht ledematen van Yoga”
Yama- ethische discipline
Niyama- zelfobservatie
Asana-houding
Pranayama-adembeheersing
Pratyahara-terugtrekken van de zintuigen
Dharana-concentratie
Dyana-meditatie
Samadhi-staat van vreugde en vrede

Dynamisch, krachtig, energiek en zuiverend

Ashtanga Yoga is een Yoga vorm die korte metten maakt met de vooroordelen dat Yoga zweverig zou zijn, want als er een Yoga vorm is die niet zweverig is, is dat Ashtanga Yoga wel.
Dynamischer kan het niet!

Ashtanga Yoga is een krachtige, dynamische en energieke oefenvorm met een vloeiende stijl van Yoga. Ashtanga Yoga is hard werken, hoe meer je zweet, hoe grondiger je lichaam wordt gezuiverd. Door Ashtanga te beoefenen verkrijg je een sterk, maar vooral gezond lichaam. Ashtanga Yoga geeft je innerlijke rust, innerlijke vreugde, liefde, harmonie en natuurlijke gezondheid. Het brengt je dichterbij wie je werkelijk bent! Ashtanga Yoga vloeit, stroomt en ademt. Elke asana/lichaamshouding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten. Door Ashtanga Yoga te beoefenen gaat je levensenergie omhoog en zul je, je geestelijk en lichamelijk weer vrij voelen.

Hoe ziet de les eruit?

Ashtanga Yoga is meditatie in beweging. Het is een unieke dynamische en vloeiende flow/verbinding van de ene uitdagende asana/houding naar de volgende. Het is meer dan een reeks bewegingen. Het is een evenwicht van kracht en flexibiliteit, lichtheid en zwaarte, beweging en stilte. De een moedigt de ander aan, waardoor ze bestaan als een. De geest wordt vrij en de oefening wordt als een ritmische dans. Er is een Ashtanga Yoga les “Short Form”, deze les duurt 75 minuten, en een Ashtanga Yoga “Full Primary Serie”, deze les duurt 90 minuten, waarin alle Ashtanga Yoga poses van de eerste serie in voorkomen.

Is Ashtanga Yoga iets voor mij?

Ashtanga Yoga is ideaal als je jezelf graag fysiek inspant. Het brengt je een sterk, gezond, soepel en fit lichaam. Innerlijke rust en vrede en het maakt zelfbewust. Ashtanga Yoga is geschikt voor iedereen, jong of oud, maar is vrij intens. Sommige asana’s/houdingen zijn best uitdagend, maar er zijn vele opties, begin bij het begin, heb geduld en de rest volgt.
Voer de asana’s uit op je eigen niveau.

Het tempo in de Vinyasa Yoga Flow ligt iets lager en er is veel aandacht voor adjustments en techniek.
Wie zich fit voelt kan elk moment instromen, maar ook als je, je fitheid wilt opbouwen zijn deze lessen geschikt voor een ieder.
Volg het tempo van je ademhaling en voer de asana’s uit op je eigen niveau.

“De vruchten van Yoga rijpen met geduld en zorg”